![]()
Eszköz Támogatás Eszköz támogatás
|
![]() |
![]() |
|
Az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás alapvető szabályaiKi választhatja az ekho-t?A törvény hatálya azokra a magánszemélyekre terjed ki, akik a foglalkozások besorolására vonatkozó (FEOR) számokkal jelölt következő foglalkozások keretében végzett tevékenységükkel szereznek adóköteles bevételt: Könyv- és lapkiadó szerkesztője 2615 Újságíró 2616 Rádióműsor-, televízióműsor-szerkesztő 2617 Egyéb magasabb képzettséget igénylő kulturális foglalkozások 2619 Író (újságíró nélkül) 2621 Műfordító 2622 Képzőművész 2623 Iparművész 2624 Zeneszerző 2625 Rendező 2626 Operatőr, fotóművész 2627 Egyéb alkotóművész foglalkozások (díszlettervező, jelmeztervező, dramaturg) 2629 Színész, előadóművész, bábművész 2631 Zenész, énekes 2632 Koreográfus, táncművész 2633 Rádióműsor-, televízióműsor-szerkesztő munkatárs 3714 Könyv- és lapkiadó-szerkesztő munkatárs 3715 Segédszínész 3721 Segédrendező 3722 Cirkuszművész 3725 Egyéb művészeti foglalkozások 3729 Fényképész, fotó- és mozgófilmlaboráns 5341 Világosító és egyéb filmgyártási foglalkozású 5342 Egyéb kulturális, sport-, szórakoztatási szolgáltatási foglalkozások, feltéve, hogy azok a mű elkészítésének folyamatában alkotó jelleggel, attól elválaszthatatlan módon vesznek részt. Ilyen foglalkozás különösen a fotóriporter, a korrektor, a designer, képszerkesztő, művészeti vezető, a hangmérnök 5349 Ha a felsoroltak körébe tartozó magánszemély a közterhek megfizetésére az ekho-t választja, a vele munkaviszonyra, vállalkozási tevékenységre, megbízásra irányuló szerződéses kapcsolatban álló kifizető (munkáltató) is kötelezetté válik az ekho alkalmazására. Az ekho ugyanis kételemű fizetési kötelezettség, részben a magánszemélyt, részben a kifizetőt terheli. Mindemellett az ekho hatálya alá tartozó kifizetőnek illetőleg magánszemélynek az ekho-val összefüggő kötelezettségeit nem csak az Ekho törvény szabályainak figyelembe vételével, hanem az adózás rendjéről szóló törvény (Art) rendelkezéseit is szem előtt tartva kell teljesítenie. Melyek az ekho választásának feltételei?A felsorolt foglalkozású magánszemélyek akkor választhatják az ekho-t ha a következő feltételeknek megfelelnek.
Az ekho alapja, mértéke, az ekho-val megfizetett közterhekAz ekho alapja a kizárólag a foglalkozáslistában szereplő foglalkozásoknak megfelelő tevékenység bevétele, csökkentve – ha a magánszemély általános forgalmi adó fizetésére kötelezett – az általános forgalmi adóval. A magánszemélynek az ekho-alap összegéből általános esetben 15 százalék ekho-t kell fizetnie. Amennyiben nyugdíjas (ebben az esetben nem feltétel a legalább 183 nap nyugdíjasként eltöltött idő), vagy az adóévben a nyugdíjjárulékot (magánnyugdíjpénztári tagdíjat) a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló törvény (Tbj.) előírása szerint a járulékfizetés felső határáig már megfizette, a fizetendő ekho mértéke 11 százalék. Erről nyilatkozhat a kifizetőnek. A járulékfizetés felső határa számításánál a magánszemélynek az adott kifizetésen kívüli járulékalapot képező jövedelmét, valamint minden ekho alapot képező bevételének 50 százalékát kell figyelembe venni. Vagyis minden 100 Ft 15 százalékos ekho-t viselő ekho alapot képező bevétel a járulékfizetés felső határa számításánál 50 forintot jelent. Ha az adott kifizetéssel a magánszemély a járulékfizetés felső határát átlépi, a nyilatkozatban a magánszemély megjelölheti az ekho alapnak a járulékfizetés felső határa eléréséhez szükséges részét, ebben az esetben az ekho alap fennmaradó részére alkalmazható a 11 százalékos ekho mérték. A kifizetőt terhelő ekho az ekho-alap összege után 20 százalék és emellett ráhárul a magánszemély által fizetendő ekho levonásának, befizetésének és bevallásának kötelezettsége is. Az ekho a személyi jövedelemadót és a Tbj. szerinti járulékokat váltja ki, míg a tételes egészségügyi hozzájárulás-fizetési kötelezettségre az egészségügyi hozzájárulásról szóló törvény általános előírásait kell alkalmazni. A kifizetőt és a magánszemélyt az ekho alapját képező bevétellel összefüggésben az ekho-n, a kifizetőt az ekho-n és az esetleg fizetendő tételes egészségügyi hozzájáruláson, valamint az ekho törvényben szabályozott kötelezettségek megsértésével összefüggő, az Art. szerint kiszabható mulasztási bírságon túlmenően egyéb adóval és más közteherrel összefüggő fizetési kötelezettség nem terheli. Nyilatkozat az ekho választásárólHa az ekho választására jogosult magánszemély foglalkozását munkaviszonyban, vagy tartós megbízási jogviszonyban folytatja, az ekho választására, illetőleg mértékére (amennyiben az 11 százalék) vonatkozó nyilatkozatát az adóévben bármikor megteheti. A kifizetőnek a nyilatkozatot a még nem számfejtett összegre kell figyelembe vennie. A kifizető az adóévben mindaddig a nyilatkozat szerint vonja az ekho-t amíg a magánszemély vissza nem vonja azt. A magánszemélynek a számfejtést megelőzően az adóévben esedékes további kifizetésekre vissza kell vonnia az ekho választására tett nyilatkozatát, ha az esedékes bevételére (vagy annak egy részére) a bevétel nagysága alapján a továbbiakban az ekho már nem alkalmazható az adóévben. Ha a magánszemély a tevékenységét vállalkozási szerződés vagy eseti megbízási szerződés alapján végzi, az ekho választásáról az őt megillető bevétel kifizetése előtt kell nyilatkoznia. A törvény általános érvénnyel mondja ki, hogy nem tehet az adóévben az ekho választására vonatkozó nyilatkozatot a magánszemély azt követően, hogy a 25 millió forint bevételi határt már elérte. Ezzel összefüggésben a kifizető a magánszemély nyilatkozata ellenére, vagy annak visszavonása hiányában sem alkalmazhatja a továbbiakban az ekho-t, ha a magánszemély tőle származó olyan bevétele, amely után ekho-t fizetett, az adóévben a 25 millió forintot meghaladja. Az ekho jogosulatlan választásának következményeiAmennyiben a kifizetőnek tett nyilatkozata alapján a magánszemély valamely bevétele után ekho fizetése történt, de az ekho választására bármely ok miatt nem volt jogosult, e bevétel ekho alapnak tekintett részét a személyi jövedelemadó kötelezettség megállapításánál – a kifizetővel fennálló jogviszony szerinti jogcímen – figyelembe kell venni. Ekkor a bevétel ekho alapnak tekintett része 11 százalékát a kifizető által levont személyi jövedelemadó-előlegnek kell tekinteni. További kötelezettség, hogy a magánszemély e bevétele ekho alapnak tekintett része után 9 százalék ekho különadót köteles adóbevallásában feltüntetni és a bevallás benyújtására előírt határidőig megfizetni. Abban az esetben, ha a jogosulatlan választás oka az, hogy a magánszemély ekho alapot képező bevétele az adóévben a 25 millió forintot meghaladta és/vagy az adott bevételre az ekho választására vonatkozó nyilatkozatát a tevékenységére tekintettel nem tehette volna meg, a jogosulatlan ekho alap után nem 9, hanem 18 százalék különadót kell fizetnie, beszámítva ilyen esetben is a jogosulatlan ekho alapot képező bevételt – a szerzés jogcíme szerint – a magánszemély személyi jövedelemadó kötelezettségébe. A különadóként megfizetett összeggel a magánszemély további ellátási jogosultságot nem szerez. A magánszemélyt terhelő ekho mértékének helyesbítéseHa a magánszemély az ekho 11 százalékos mértékére vonatkozó nyilatkozattételi lehetőségével – annak feltételei fennállta ellenére – nem élt, illetőleg nyugdíjjárulék (magánnyugdíjpénztári tagdíj) fizetésére a Tbj. rendelkezései szerint nem volt kötelezett, az ekho alap 4 százalékának megfelelő különbözetet a Tbj.-nek és Art.-nak a nyugdíjjárulék (magánnyugdíjpénztári tagdíj) különbözet visszaigénylésére vonatkozó szabályai alkalmazásával visszaigényelheti. Az ekho-val összefüggő kifizetői feladatokA kifizető a magánszemélyt terhelő ekho-t levonással állapítja meg, ideértve azt az esetet is, ha a kifizetést számla alapján – akár egyéni vállalkozónak, akár más magánszemélynek – teljesíti. A kifizetőt terhelő – megállapított és a magánszemélytől levont – ekho-t a kifizető az Art. rendelkezései szerint vallja be és fizeti meg. Az ekho-t fizető magánszemélyre vonatkozó különös szabályokA magánszemélynek az Szja tv. rendelkezéseiben előírt nyilvántartásait úgy kell vezetnie, hogy azok alkalmasak legyenek az ekho-val összefüggő kötelezettségek és jogosultságok alátámasztására, különös tekintettel az ekho választásával kapcsolatos nyilatkozat(ok) jogszerű megtételéhez szükséges adatok megállapítására. Az ekho-t választó magánszemélynek önadózóként az adóévről személyi jövedelemadó bevallást kell benyújtania, amelyben fel kell tüntetnie a jogszerűen ekhoalapként figyelembe vett bevételét és az abból levont ekho összegét. Ez azért szükséges, mert a jogszerűen ekho-alapként figyelembe vett bevétel egészét az Szja törvény szerinti éves összes jövedelem meghatározásánál be kell számítani. E rendelkezés alapján tehát az ekho-alapot is figyelembe kell venni az egyébként bérjövedelemmel is rendelkező magánszemély esetében az adójóváírás jogosultsági határa, kiegészítő jogosultsági határa alkalmazhatósága, illetve a jövedelemkorláthoz kötötten érvényesíthető személyi jövedelemadó kedvezmények érvényesíthetősége szempontjából. Az előbbieken túlmenően azonban az Szja törvény alkalmazásában a magánszemély által jogszerűen ekhoalapként figyelembe vett bevételt az Szja törvény szerint adóköteles jövedelem kiszámításánál nem kell figyelembe venni, illetőleg az nem minősül vállalkozói bevételnek. Az ekho-t is alkalmazó egyéni vállalkozók költségelszámolását érinti az az előírás, miszerint az említett egyéni vállalkozó az Szja törvény költségelszámolásra vonatkozó rendelkezéseit azzal az eltéréssel alkalmazhatja, hogy az adóévben felmerült vállalkozói költségeit (az értékcsökkenési leírást is ideértve) olyan arányban számolhatja el, amilyen arányt a vállalkozói bevétele és a jogszerűen figyelembe vett ekho-alap adóévi együttes összegében a vállalkozói bevétel képvisel. Az ekho-t fizető magánszemélyt megillető társadalombiztosítási ellátásokA befizetett ekho alapján a magánszemély egészségügyi szolgáltatásra, baleseti egészségügyi szolgáltatásra, baleseti járadékra és nyugdíjbiztosítási ellátásra jogosult. A felsorolásból látható, hogy a magánszemély az ekho megfizetésével az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaira (táppénzre) nem szerez jogosultságot. Nyugdíjszolgáltatás esetén az ellátási alap számításánál keresetként, jövedelemként azon ekho-alap 50 százalékát kell figyelembe venni, amely után a magánszemélyt terhelő ekho mértéke 15 százalék volt. Egyéb tudnivalók A magánszemélyt terhelő ekho-ból az ekho-alap
A kifizetőt terhelő ekho-ból az ekho-alap
A törvény rendelkezik arról is, hogy az állami adóhatóság a beszedett ekhót miként tartsa nyilván, és annak mekkora hányadát utalja tovább a társadalombiztosítás megfelelő pénzügyi alapjai javára. A törvény a Tbj. módosításával kimondja, hogy az ekho fizetését megalapozó jogviszonyból származó jövedelem után a foglalkoztató a társadalombiztosítási, valamint a biztosított magánszemély a nyugdíjjárulék (tagdíj) fizetési kötelezettségét az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról szóló törvényben meghatározottak szerint teljesíti. Az ekho-t fizető biztosítottat egészségbiztosítási járulékfizetési kötelezettség nem terheli Azonban a törvény szerint az ekho-t fizető magánszemély biztosítási jogviszonyára és e jogviszonyával összefüggő nyilvántartási, adatszolgáltatási, a járulék- és egészségügyi hozzájárulás- fizetési kötelezettség teljesítésére, valamint jogosultságaira az ekho szabályozásában megfogalmazott eltéréssel a Tbj. és az egészségügyi hozzájárulásról szóló törvény rendelkezéseit megfelelően alkalmazni kell. Ez többek között azt is jelenti, hogy az ekho fizetése nem mentesíti a foglalkoztatót a biztosítási jogviszonnyal összefüggő nyilvántartások vezetése, és az adatszolgáltatás teljesítése alól. Kérem segítse Alapítványunkat adója 1% - val!
Tudta Ön?Az alábbi pályázati lehetőségekre szeretnénk felhívni a figyelmét |