Indul az adóbevallási szezon

2008.02.11.

A tavalyi évhez képest némileg egyszerűbb dolga van idén az adózóknak. A jogszabályok egy része persze idén is változott, ám a 2007 év elejei "felfordulásra" most nem kell készülni. Az első fontosabb határidő, amelyre figyelni kell, szokás szerint február 15-e, tekintsük át, milyen kötelezettségei adódnak a cégeknek és a vállalkozóknak.

Ami a személyi jövedelemadót illeti, a munkáltató (a tavalyi változásoknak köszönhetően) nem köteles a dolgozói számára ezt elkészíteni. A szabályok értelmében a munkáltató vállalhatja, de el is utasíthatja a bevallás elkészítését, még akkor is, ha azt az alkalmazott időben kéri. Köteles viszont segíteni a dolgozót abban, hogy kitöltse az adóhatósági adómegállapításhoz (adam) szükséges nyilatkozatokat. A munkáltató egyébként nem tehet különbséget alkalmazottai között: vagy mindenki jövedelem-elszámolását vállalja, vagy senkiét sem.

Aki a munkáltatóját vagy az adóhatóságot bízná meg bevallásának elkészítésével, azt február 15-ig kérheti. Amennyiben a munkáltató készíti el a bevallásokat, a dolgozónak március 20-ig át kell adnia az ahhoz szükséges igazolásokat. A foglalkoztatók május 21-ig kötelesek elkészíteni a bevallásokat, amelyekről igazolást kell kiállítaniuk a magánszemélyek számára. A munkáltatóknak az elszámolásokat június 11-ig elektronikus úton kell elküldeniük az APEH-nek.

Az adam-nyilatkozatokat február 15-ig a munkáltatónak is le lehet adni, a cégek az ellenőrzés után a bevallásokat március 12-ig kötelesek továbbítani az adóhatóságnak. Az adam-os bevallásokat természetesen közvetlenül az APEH-nak is be lehet nyújtani. A fennmaradt közterhet a munkáltató segítségét igénybe vevőknek valamint az adam-osoknak június 20-ig kell megfizetniük.

Február közepéig kell elkészíteni az áfabevallást is az általános forgalmi adó kötelezettségének, illetve jogosultságának összegéről. Erre minden áfaalany kötelezett, így nem csak a társaságok, hanem az áfa-fizetésre kötelezett egyéni vállalkozók is. Hasonló kört érint a fogyasztói árkiegészítésről szóló bevallás, mely szolgáltatáscsoportonként a 2007. évben éves összesítő bevallás benyújtására kötelezett adózókra vonatkozik.

A jogszabályok (és az adóhatóság) által elsőre talán talányosan megfogalmazott "bevallás egyes adókötelezettségekről az államháztartással szemben" kötelezettségünk is február 15-ére datálódik. Ez a kisebb, éves bevallásra kötelezett egyéni vállalkozók és társaságok esetében a (társasági) nyereségadó adóbevallást jelenti.

Az eva hatálya alá tartozó vállalkozók és társaságok számára is fontos dátum február közepe, ezen határidőig kell ugyanis elkészíteni a bevallást az egyszerűsített vállalkozói adóról. Ezen túl az érintett körnek nyilatkoznia kell az egyéni vállalkozók járulékairól, az általános forgalmi adóról, a szakképzési hozzájárulásról, továbbá a társasági adó kötelezettségről.

Forrás: MFOR

Tipp!

Hirdessen a Magyar Tudakozó oldalain >>

Hatékony üzleti honlapokat készítünk megfizethető áron >>