Enter Könyvelő Iroda
Enter Könyvelő Iroda

Tájékoztató az adóügyek elektronikus úton történő intézéséhez

2008.02.21.

Miről olvashat a tájékoztatóban?

  1. Az elektronikus úton intézhető  adóügyekről
  2. Az Ügyfélkapuról
  3. Ügyfélkapu-regisztráció
  4. Ügyfélkapu aktiválása
  5. Adóhatósági bejelentés és nyilvántartásba vétel
  6. Leggyakoribb kérdések
  7. Segítségkérés, tájékozódás

1. Az elektronikus úton intézhető adóügyekről

Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvényben meghatározott adózói körnek elektronikus úton kell adó- és járulékbevallási, valamint adatszolgáltatási kötelezettségét teljesítenie. A kötelezett adózói körnek a havi adó- és járulékbevallásban - többek között - személyre lebontott adatok feltüntetésével kell az adóhatósághoz havonta elektronikusan bevallást tenni az adó- és társadalombiztosítási kötelezettséget eredményező, magánszemély részére teljesített kifizetésekkel, juttatásokkal összefüggő valamennyi adóról, járulékról és egyéb adatokról.

Ezen túlmenően bármely adózónak lehetősége van adóügyeinek elektronikus intézésére az adóügyek elektronikus intézésének szabályairól szóló 34/2007. (XII. 29.) PM rendeletben meghatározottak szerint. Így az adózók a bevallási és adatszolgáltatási kötelezettségen túlmenően a bejelentési és változás-bejelentési kötelezettségüket is teljesíthetik elektronikus úton. Elektronikus úton adóhatósági szolgáltatás keretében általános, nemleges és együttes adóigazolás kiadását lehet kezdeményezni. Az adózóknak lehetőségük van a személyi jövedelemadójuk 1% -áról rendelkező nyilatkozatuk, valamint fizetési könnyítési kérelmük elektronikus úton történő előterjesztésére. Mindezek mellett minden adózónak lehetősége van saját adófolyószámlájának megtekintésére, valamint az általa bejelentett és az adóhatóság által nyilvántartott adatainak elektronikus úton történő megtekintésére és ezen adatok letöltésére.

Mindezek teljesítése a Kormányzati Portálon (http://www.magyarorszag.hu/) elérhető Ügyfélkapun keresztül történik, amelynek igénybevételéhez szükséges eljárási lépéseket a következőkben ismertetjük.

2. Az Ügyfélkapuról

Az Ügyfélkapu olyan belépési pont, amelyen keresztül Ön egyedileg azonosított módon biztonságosan léphet kapcsolatba az elektronikus közigazgatási ügyintézést és szolgáltatást nyújtó közigazgatási szervekkel és közintézményekkel. Személyes ügyfélkapu létrehozásához regisztráció szükséges.

3. Ügyfélkapu regisztráció

A regisztrációt annak a magánszemélynek kell elvégeznie, aki a bevallásokat, adatszolgáltatásokat el fogja küldeni az adóhatósághoz, illetve aki az adóügyeket elektronikusan akarja intézni. Ez a személy lehet az adózó önmaga (adószámmal rendelkező magánszemély, egyéni vállalkozó), jogi személy, vagy jogi személyiséggel nem rendelkező társaság esetében a képviseleti joggal rendelkező személy (pl.: egy kft. ügyvezetője), továbbá valamennyi adózó tekintetében annak állandó meghatalmazottja, megbízottja (pl.: könyvelő, adótanácsadó, stb.) is.

Ügyfélkapus regisztrációját az ország bármely okmányirodájában, valamint az Ügyfélközpontban (Budapest, VI. kerület, Andrássy út 55.) is elvégezheti. Amennyiben rendelkezik a megfelelő szintű elektronikus aláírással, úgy regisztrálhat az interneten is, nem kell okmányirodában megjelennie.

Ügyfélkapu regisztrációra lehetősége van időpontot foglalni a Kormányzati Portálon (http://www.magyarorszag.hu/). Az időpontfoglalás nem kötelező, de ennek hiányában az ügyintézés ideje elhúzódhat.

A magánszemélynek személyesen fel kell keresnie bármely okmányirodát, ahol személyazonosító okmányának bemutatását, egy Regisztrációs Adatlap kitöltését, valamint egy felhasználó név és egy létező e-mail cím megadását követően egyszer használatos aktiváló kódot kap. Az egyszer használható aktiváló kódot a megadott e-mail címre küldi el a rendszer, jellemzően azonnal, de maximum 24 órán belül. Fontos, hogy valós e-mail címet adjon meg, egyébként nem kapja meg a kódot!

A felhasználói név szabadon választható, de amennyiben már foglalt, újat kell választani. A személyes ügyfélkapu határozott ideig érvényes (alapesetben 5 évig, de kérheti ennél kevesebb időre is), tehát nem kell minden adóbevallás előtt felkeresni az okmányirodát. Az érvényesség lejártakor a regisztráció során nyilvántartásba vett adatok automatikusan törlésre kerülnek.

4. Ügyfélkapu aktiválása

A kapott azonosítóval és az ideiglenes, egyszer használatos kóddal az Ügyfélkapun (http://www.magyarorszag.hu/) a regisztrációt aktiválni kell. Az aktiválás során a felhasználói név és az aktiváló kód megadását követően jelszót kell választani. A jelszó kitalálásánál és begépelésénél számítson arra, hogy - a saját biztonsága érdekében - nem adhat meg bármilyen karaktert. Az új jelszót biztonsági okokból meg kell erősíteni.

Az aktiváló kód 5 napig érvényes. Amennyiben nem sikerült a megadott időn belül a kóddal aktiválni, az Ügyfélkapu adminisztrációs felületén az „elfelejtett jelszó” menüpontban új, szintén 5 napig érvényes kódot kérhet. Fontos, hogy a felhasználó nevet ne felejtse el, mert annak hiányában sem a kód aktiválását, sem új kód küldését nem kérheti, ebben az esetben ismételt okmányirodai regisztrálás szükséges. A későbbiekben az Ügyfélkapun történő belépéshez már csak választott felhasználói nevére és jelszavára lesz szüksége. Ezzel az azonosítóval az Ügyfélkapu bármely más szolgáltatását is igénybe veheti.

Kérjük, kiemelten figyeljen arra, hogy a regisztrációkor saját, valódi e-mail címét adja meg!
Kérjük, hogy az ügyfélkapus azonosítót és a jelszót kezelje bizalmasan, ne adja át senkinek, mert azzal az Ügyfélkapun visszaélhetnek, vagy személyes adatokhoz juthatnak hozzá!

5. Adóhatósági bejelentés és nyilvántartásba vétel

A havi adó- és járulékbevallás, illetőleg adatszolgáltatás benyújtására, s ennek következtében valamennyi adóbevallás és adatszolgáltatás elektronikus benyújtására kötelezett újonnan alakult (vagy átalakult) adózó az adószám megszerzését követő 8 napon belül köteles az okmányirodánál regisztráltatnia magát. Erről a tényről a regisztrációt követő 8 napon belül bejelentést kell tennie az állami adóhatóság által erre a célra rendszeresített, és kizárólag az APEH internetes honlapjáról letölthető T180 számú adatlapon. Amennyiben a magánszemély adózó saját maga regisztrációját jelenti be és adóbevallási, illetve adatszolgáltatási kötelezettségét saját maga teljesíti, akkor a T180 számú adatlapot elektronikus úton is benyújthatja. Abban az esetben, ha az adózó állandó meghatalmazással, vagy megbízással rendelkező képviselője útján elektronikus úton teljesíti adóbevallási és adatszolgáltatási kötelezettségét, az állandó meghatalmazott, vagy megbízott a megbízást követő 8 napon belül köteles az adóhatósághoz papír alapon bejelenteni a képviselt adózó nevét, elnevezését és adóazonosító számát a T180-as számú adatlapon. A bejelentés alapján az adóhatóság a képviselőt nyilvántartásba veszi.

Az elektronikus adóbevallásra, illetőleg adatszolgáltatásra nem kötelezett, de az adóügyeinek elektronikus intézését önként választó adózó esetében adóhatósági bejelentésre és nyilvántartásba vételre csak abban az esetben van szükség, ha adóügyeit állandó képviselője útján akarja intézni (eseti képviseleti jogot az adóügyek elektronikus intézése során nem lehet adni). Ebben az esetben az adóhatósági bejelentést szintén a képviselőnek kell megtenni papír alapon a T180-as számú adatlapon.

A kitöltött adatlapot postai úton, vagy személyesen az APEH Ügyfélszolgálatokon is be lehet nyújtani.

Ugyanezen a T180-as adatlapon tudja bejelenteni az állandó képviselővel rendelkező havi adó- és járulékbevallás, illetőleg adatszolgáltatás benyújtására kötelezett, illetve az adóügyeinek elektronikus intézését önként választó állandó képviselővel rendelkező adózó, illetve állandó meghatalmazással vagy megbízással rendelkező képviselője a képviseletben bekövetkezett változásokat is. Ebben az esetben az adatlapot elektronikus úton kell benyújtani.

Az állandó meghatalmazás visszavonását az adózó illetve képviselője papír alapon, az erre a célra rendszeresített T182-es számú adatlapon jelentheti be.

Az adóhatósági nyilvántartásba vétel célja, hogy kapcsolatot teremtsen az adókötelezettségek elektronikus úton történő teljesítésére jogosult, okmányirodai regisztrációval rendelkező magánszemély és az általa képviselt adózó/adózók (pl. könyvelő és vállalkozó vagy magánszemély és magánszemély) között.

Felhívjuk figyelmét, hogy az Ügyfélkapun keresztül történő elektronikus ügyintézésre csak az illetékes APEH igazgatóságra érkezett és hibátlannak minősített adatlap beérkezését követően néhány nap múlva nyílik lehetőség. A nyilvántartásba vételről az adóhatóság írásos tájékoztatást küld ki.

6. Leggyakoribb kérdések:

6/1. Mikor nem kell benyújtani a 180-as számú adatlapot?

Nem kell az adóhatóságnál az okmányirodai regisztrációról bejelentést tennie annak a magánszemélynek, akit nem érint a havi adó és járulék bevallási kötelezettség, és saját bevallását saját maga elektronikusan szeretné benyújtani.

6/2. Kiegészítő tevékenységet folytató (nyugdíjas) egyéni vállalkozó kötelezett-e elektronikus bevallás benyújtására?

A kiegészítő tevékenységet folytató egyéni vállalkozó - amennyiben nem munkáltató, illetőleg kifizető (foglalkoztató) - nem kötelezett havi adó és járulék bevallás benyújtására. Tehát a nyugdíjas egyéni vállalkozók adózási kötelezettségében nem keletkezik változás, az egészségügyi szolgáltatási járulékot és a nyugdíjjárulékot a személyi jövedelemadó bevallásukban vallják be.

6/3. Az egyidejűleg több biztosítási jogviszonyban álló egyéni vállalkozó (van 36 órát meghaladó munkaviszonya, közép- vagy felsőfokú oktatási intézményben nappali tagozaton folytat tanulmányokat, társas vállalkozás személyesen közreműködő tagja) mikor kötelezett elektronikus úton a havi bevallás benyújtására?

A másodfoglalkozású egyéni vállalkozónak azokban az esetekben kell  elektronikus úton teljesíteni a havi adó és járulék bevallását saját kötelezettségéről és adatairól, amikor adó és/vagy járulékalapot képező jövedelmet szerzett (1-3. pont), vagy választása (4. és 5.) alapján válik a bevallás benyújtására kötelezetté. Ezek a következő esetek:

  1. Ha van vállalkozói kivét, amely a személyi jövedelemadó alapja, és egyben a társadalombiztosítási járulék, az egészségbiztosítási járulék és a nyugdíjjárulék (tagdíj) és a vállalkozói járulék alapja is.

  2. Ha eva adózó egyéni vállalkozó esetében van eva adóalap, átalányadózó egyéni vállalkozó esetében van az átalányadó alapját képező jövedelem.

  3. Ha az adott hónapban vagy negyedévben volt legalább egy olyan nap, amelyben főfoglalkozású jogviszonyában nem fizették meg utána a tételes egészségügyi hozzájárulást, és ezért a tételes ehot az adott napra (napokra vagy hónapra) az egyéni vállalkozó fizeti meg.

  4. Ha választása alapján az egyéni vállalkozó nem a társas vállalkozás személyesen közreműködő tagjaként fizeti meg a minimálbér kétszerese (illetve nyilatkozata esetén legalább a minimálbér) alapján a társadalombiztosítási, az egyéni egészségbiztosítási, a nyugdíj- és a vállalkozói járulékot, hanem egyéni vállalkozóként.

  5. Ha a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény 29/A. § (3) bekezdése alapján az eva szabályai szerint adózó biztosított egyéni vállalkozó a magasabb összegű társadalombiztosítási ellátások megszerzése érdekében egyoldalú, az adóévre szóló nyilatkozattal vállalta (első ízben az adóévet megelőző év december 20-áig, illetve azt követően a november hónapra vonatkozó járulékbevallásával egyidejűleg), hogy a járulékokat magasabb járulékalap után fizeti meg. Az eva adózó, ha legalább heti 36 órás foglalkoztatással járó munkaviszonyban is áll, illetve egyidejűleg közép- vagy felsőfokú oktatási intézményben nappali rendszerű oktatás keretében folytat tanulmányokat, a munkaviszonya, illetőleg a tanulói, hallgatói jogviszonya megszűnését követő tárgyévi időszakra is választhatja a magasabb járulékalap utáni járulékfizetést.

6/4. Társasház alkalmazottat nem foglalkoztat, semmiféle kifizetést nem teljesít. Kötelezett-e havi bevallás benyújtására?

Amennyiben a társasház nem minősül kifizetőnek, munkáltatónak (foglalkoztatónak), havi adó és járulék bevallás benyújtására nem lesz kötelezett.

6/5. Társasház alkalmazottat nem foglalkoztat, de a közös képviselőnek havonta megbízási szerződés alapján kifizetést teljesít. Kötelezett-e havi bevallás benyújtására?

Igen, az adózás rendjéről szóló törvény rendelkezései alapján a kifizető havi adó és járulék bevallás benyújtására kötelezett.

6/6. Mezőgazdasági őstermelőnek mikor kell benyújtania a T180-as adatlapot?

A hatályos jogszabályok alapján a mezőgazdasági őstermelő kizárólag e minőségére tekintettel nem kötelezett elektronikus bevallásra, ezért ha saját maga szeretné elektronikusan benyújtani a bevallását, akkor nem kell bejelentést tennie az okmányirodai regisztrációjáról. Abban az esetben viszont, ha az őstermelő egyéb okból elektronikus bevallásra kötelezett (mert pl. munkáltató vagy kifizető, vagy egyéni vállalkozó), illetve a bevallását képviselője nyújtja be elektronikusan, az okmányirodai regisztráció időpontját, illetve a képviselő személyét a T180-as adatlapon be kell jelenteni az állami adóhatósághoz.

7. Segítségkérés, tájékozódás

INTERNETEN:

TELEFONON:

  • a 189-es ingyenesen hívható kormányzati ZÖLD SZÁMON 
  • az APEH központi tájékoztatási vonalán a 06-40-42-42-42-es KÉK számon (az adóhatósági regisztrációs kötelezettséggel és az adókötelezettségek teljesítésével kapcsolatban) 

  • Ügyfélközpont: 06-(1)-273-4800 (okmányirodai Ügyfélkapu regisztrációval kapcsolatban)

SZJA 1% >>

Forrás: APEH

Tipp!

Hirdessen a Magyar Tudakozó oldalain >>

Hatékony üzleti honlapokat készítünk megfizethető áron >>

Most ingyen regisztrálhatja cégét Magyarország Cégkeresőjében >>

Linkweb - Készítse el cégbemutatóját portálunkon >>