Fokozott NAV (APEH) ellenőrzés

Az MTI által közzé tett hírek szerint április 2-től május 3-ig fokozott ellenőrzést tart a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a fővárosban és Pest megyében.

Főként a kereskedelmi, vendéglátói tevékenységet folytató adózókat, a tavaszi, illetőleg húsvéti szezonális termékeket árusító vállalkozásokat, a tojás-, az élelmiszer- és az italáru-forgalmazókat vizsgálják, és a tavaszi rendezvényeken, fesztiválokon is megjelennek az ellenőrök – tudatta a NAV az MTI-nek küldött pénteki közleményében.

A revizorok kiemelten vizsgálják, hogy a kereskedők, a szolgáltatók bevételeikről adnak-e számlát, nyugtát, a vállalkozások szabályszerűen bejelentik-e alkalmazottaikat, betartják-e a pénztárgépek üzemeltetésére, illetőleg a jövedéki termékek forgalmazására vonatkozó szabályokat, és igazolni tudják-e a kínált áru eredetét. A tavalyi ellenőrzések után az adóhatóság 36 üzletet záratott be, és 46 millió forint mulasztási bírságot szabott ki a fővárosban és Pest megyében a szabálytalanságok miatt – közölte a NAV.

Néhány fontos információ a helyszíni adóellenőrzésekkel kapcsolatban. Az Art rendelkezései szerint az ellenőrzés lefolytatására az adóhatóság szolgálati igazolvánnyal és megbízólevéllel rendelkező alkalmazottja jogosult. A helyszíni ellenőrzést az adóellenőr csak akkor kezdheti meg, ha az adózó vagy annak képviselője, meghatalmazottja, ezek hiányában két hatósági tanú jelen van.

Az adatgyűjtésre irányuló ellenőrzés akkor is megkezdhető, ha az adózó alkalmazottja, próbavásárlás, fel nem fedett próbavásárlás esetén az értékesítésben közreműködő személy, elektronikus kereskedelmi szolgáltatást nyújtó vagy egyéb, megrendelésen alapuló termékértékesítést folytató adózónál végzett próbavásárlás esetén a megrendelt termék kiszállításában közreműködő személy van jelen.

Próbavásárlás esetén az ellenőrzési jogosultságot a próbavásárlás befejezésekor kell igazolni, és ezzel egyidejűleg az eladó az áru visszavétele mellett a vételárat köteles visszatéríteni. Amennyiben a próbavásárlásra elektronikus kereskedelmi szolgáltatást nyújtó vagy egyéb, megrendelésen alapuló termékértékesítést folytató adózónál kerül sor, és a kiszállított termékhez az értékesítéshez kapcsolódó bizonylatot nem mellékelték, az adóellenőr jogosult annak csomagolását megbontani és meggyőződni arról, hogy a bizonylatot az eladó a csomagoláson belül elhelyezte-e. A megrendelt termék kiszállításában közreműködő személy az ellenőrzés során hatósági tanúként közreműködik. Az adóhatóság a termék visszaszolgáltatására csak abban az esetben köteles, ha annak vételárát az eladó – az erre vonatkozó felszólítást követően – visszatérítette.

Amennyiben az eladó a termék visszavételét és a vételár visszafizetését megtagadja, a vételár eljárási költségnek minősül, amelyet az eladó visel, illetve a terméket adóhatóság az adóvégrehajtás szabályai szerint értékesíti, ennek meghiúsulása esetén megsemmisíti.

Fel nem fedett próbavásárlás esetén az ellenőrzési jogosultságot – amennyiben az adóellenőr jogsértést nem állapít meg – a próbavásárlás befejezésekor nem kell igazolni, azt az adózó részére kézbesített jegyzőkönyv tanúsítja. Amennyiben az adóellenőr jogsértést állapít meg, a próbavásárlásra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni.

Amennyiben az ellenőrzés során a  helyszínen pénztárgéppel történő visszaélés tapasztalható, és a tényállás másként nem tisztázható, a pénztárgép vizsgálat céljából átvételi elismervény ellenében legfeljebb 10 napra bevonható. A bevonás időszaka alatt adózó a nyugta kibocsátási kötelezettségét, amennyiben a külön jogszabályban meghatározottak szerint adóigazgatási azonosításra alkalmas nyugta adására szolgáló másik pénztárgéppel is rendelkezik, annak alkalmazásával, pénztárgép hiányában kézi úton előállított nyugtával teljesíti.

Az ellenőrzés során eszköz, anyag-, árukészlet tárgyi bizonyítási eszközként akkor foglalható le, ha az az adózó jogszabályban előírt nyilvántartásában nem szerepel.

Az adóhatóság a lefoglalásról jegyzőkönyvet köteles felvenni, amely   tartalmazza a lefoglalt dolog azonosításához szükséges adatokat, az intézkedés foganatosítását, az intézkedés során megállapított tényeket, illetőleg a hatósági tanúk azonosításához szükséges adatokat.

A lefoglalt dolgot az adóhatóság elszállítja és megőrzi, vagy ha ez aránytalanul magas költségekkel járna,  az adózó őrizetében hagyja a használat és az elidegenítés jogának megtiltásával.

2012.04.02.

Forrás: MTI >>

Jó tudni!

• Ne szalaszd el a gázolaj jövedéki adójának visszaigénylését!
    Vállaljuk a gázolaj jövedéki adó visszaigénylést és az adóbevallás elkészítését!
    Tekintsd meg ajánlatunkat! >>
  • Tudtad, hogy több százezer forint bírságot fizethetsz?
    A vállalkozás vezetője a felelős, a szabályzatok elkészítéséért!
    Készíttesd el szabályzataid, mielőtt százezreket fizetsz az APEH -nek!
    Tekintsd meg ajánlatunkat! >>

Mi az előnye, ha nálunk könyveltetsz? >>
Tekintsd meg a könyvelési árainkat >>