A nyári adócsomag – többek között – a társasági adó szabályait  is módosította. Cikkünkben ezekből a módosításokból azokat a jelentős és  érdemi módosításokat ismertetjük, amelyek a vállalkozások többségének  mindennapi életét érintik.
Emelkedik a fejlesztési tartalék maximális összege
A Módosító tv. szerint 2019. január 1-jétől a fejlesztési tartalék  maximális összege adóévenként 10 milliárd forint a korábbi 500 millió  forint helyett.
Lásd: Tao törvény 7. § (1) bekezdés f) pont
Hatályos: 2019. január 1. napjától
Változik az energiahatékonysági beruházás adókedvezménye
A Módosító tv. kiterjeszti az energiahatékonysági célokat szolgáló  beruházás fogalmát, melynek megfelelően az energiahatékonysági projektek  esetében akkor is igénybe vehető lesz az adókedvezmény, ha az  számviteli szempontból felújításnak minősül. Ez azt jelenti, hogy  például a világítás- és fűtéskorszerűsítés is kedvezményezetté válhat a  jövőben a törvényi feltételeknek való megfelelés esetén.
A Módosító tv. továbbá differenciálja az igénybe vehető adókedvezmény  mértékét. Ennek megfelelően az adózó által igénybe vehető adókedvezmény  mértéke – az egységes 30 százalék helyett – nem haladhatja meg  adózónként, továbbá beruházásonként, felújításonként, a beruházáshoz,  felújításhoz igényelt összes állami támogatással együttesen,  jelenértéken a beruházás, felújítás elszámolható költsége
–    Közép-Magyarország régió kormányrendelet szerint nem támogatható településein 30 százalékának,
–    Közép-Magyarország régió kormányrendeletben meghatározott támogatható településein 35 százalékának,
–    Észak-Magyarország, Észak-Alföld, Dél-Alföld, Dél-Dunántúl, Közép-Dunántúl vagy Nyugat-Dunántúl régióban 45 százalékának
megfelelő mértéket.
Az adókedvezmény maximuma változatlanul 15 millió eurónak megfelelő forintösszeg.
Lásd: Tao törvény 4. § 11a. pont, 22/E. §
Hatályos: 2018. július 26. napjától
Átmeneti rendelkezés: A Tao törvény 29/A. § (62) bekezdése alapján a Tao  törvény 4. § 11a. pontját és 22/E. §-át első alkalommal ezen  rendelkezések hatálybalépését követően megkezdett, energiahatékonysági  célokat szolgáló beruházások, felújítások tekintetében lehet alkalmazni.
Megosztható a K+F szolgáltatás kedvezménye
A Módosító tv. kiegészíti a belföldi illetőségű adózótól közvetlenül  igénybe vett kutatási és kísérleti fejlesztési szolgáltatásra  vonatkozóan igénybe vehető kedvezmény szabályát.
A módosítás szerint az adózás előtti eredményt csökkentő tételt a  szolgáltatást nyújtó helyett a megrendelő és a szolgáltatás nyújtója  megosztottan is érvényesítheti. A megosztás alkalmazásának feltétele,  hogy a megrendelő és a szolgáltatást nyújtó az adóbevallás benyújtásáig  írásbeli nyilatkozatban rögzítik a szolgáltatás kutatási és kísérleti  fejlesztési szolgáltatási minőségét, a szolgáltatás nyújtója által  maximálisan érvényesíthető összeget, valamint ebből a megrendelő és a  szolgáltatást nyújtó által figyelembe vehető összeget. A nyilatkozatban  foglaltak valóságtartalmáért és teljesüléséért a megrendelő és a  szolgáltatás nyújtója egyetemlegesen felelősek.
Az összesen igénybe vehető kedvezmény megosztás esetén sem haladhatja  meg a szolgáltatás nyújtójánál rendelkezésre álló maximumot.
E megosztás alá tartozó kedvezményt sem a szolgáltatás nyújtója, sem a  megrendelő nem adhatja tovább a kapcsolt vállalkozása felé.
Lásd: Tao törvény 7. § (18a)-(18d) bekezdés
Hatályos: 2018. július 26. napjától
Átmeneti rendelkezés: A Tao törvény 29/A. § (64) bekezdése alapján a Tao  törvény 7. § (18a) bekezdése szerinti megosztás első alkalommal a 2018.  adóévre alkalmazható, feltéve, hogy az érintett adózók 2018. adóévre  vonatkozóan társasági adóbevallást még nem nyújtottak be.
Elismert költség a munkahelyi óvoda költsége
Bevezetésre kerül a társasági adózásba a munkahelyi óvoda fogalma. A  fogalom-meghatározás szerint a munkahelyi óvoda olyan óvodai nevelési  ellátást nyújtó intézmény, amely az éves átlagos gyermeklétszámot  figyelembe véve legalább 80 százalékban az adózó által foglalkoztatottak  gyermekeinek az óvodai nevelését biztosítja.
A munkahelyi óvoda üzemeltetésével kapcsolatosan felmerült adóévi  költség és ráfordítás – a munkahelyi bölcsőde üzemeltetésével  kapcsolatosan felmerült adóévi költséggel és ráfordítással azonosan –  elismert költség lesz a társasági adóalap megállapításakor.
Lásd: Tao törvény 4. § 24/a. pont, 3. számú melléklet B) rész 20. pont
Hatályos: 2019. január 1. napjától
Bővül az egyszerűsített nyilatkozatadás lehetősége ingyenes juttatások esetén
A Tao törvény hatályos rendelkezése alapján növeli az adózás előtti  eredményt az adózó által (a közhasznú szervezet kivételével) az adóévben  nem adomány céljából,
–    visszafizetési kötelezettség nélkül adott támogatás, juttatás, véglegesen átadott pénzeszköz,
–    a térítés nélkül átadott eszköz könyv szerinti értéke (ide nem  értve az általános forgalmi adóról szóló törvény szerinti árumintát),
–    az adózó által ellenérték nélkül átvállalt kötelezettségnek az adóévi adózás előtti eredmény terhére elszámolt összege,
–    az adóévben térítés nélkül nyújtott szolgáltatás bekerülési értéke, valamint
–    e juttatásokkal kapcsolatban ráfordításként elszámolt általános forgalmi adó,
ha a juttatás külföldi személy vagy az üzletvezetés helye alapján  külföldi illetőségű részére történik, vagy az adózó nem rendelkezik a  juttatásban részesülő Tao törvény szerinti nyilatkozatával.
A 2017-től nyújtott támogatások esetén a Tao törvény lehetőséget  biztosított egy egyszerűsített nyilatkozatadásra, mely szerint a  nyilatkozatra vonatkozó feltételt teljesítettnek kell tekinteni,  amennyiben a juttatásban részesülő arról nyilatkozik, hogy a juttatás  adóévében vállalkozási tevékenységet nem végzett.
A Módosító tv. bővíti az egyszerűsített nyilatkozat adásának lehetőségét  azzal, hogy a nyilatkozatra vonatkozó feltételt teljesítettnek kell  tekinteni akkor is, ha a juttatásban részesülő arról nyilatkozik, hogy a  támogatást nem a vállalkozási tevékenységéhez kapta, illetve a  vállalkozási tevékenysége után adófizetési kötelezettsége nem  keletkezik.
Lásd: Tao törvény 3. számú melléklet A) rész 13. pont
Hatályos: 2019. január 1. napjától
Változik a bejelentett részesedés fogalma
A bejelentett részesedés fogalma a Tao törvényben több vonatkozásban is módosul.
A 2018. augusztus 24-éig hatályos szabályok értelmében, amennyiben az  adózó a belföldi jogszabályok alapján létrejött jogi személyben és  külföldi személyben (kivéve az ellenőrzött külföldi társaságot) szerzett  részesedés mellé további részesedést szerzett, akkor e további  részesedés csak akkor volt bejelenthető, ha az adózó az „alap”  részesedés szerzését is bejelentette az adóhatósághoz.
A Módosító tv. alapján e feltétel a további részesedések vonatkozásában  megszűnt, ami azt jelenti, hogy az utóbb szerzett részesedések már nem  csak akkor jelenthetők be, ha az adózó a korábban megszerzett  részesedését is bejelentette.
E módosításhoz kapcsolódóan egy újonnan beiktatott átmeneti rendelkezés  lehetőséget biztosít arra, hogy a 2017. december 31-ét követően szerzett  további részesedéseket az adózók – erre irányuló választásuk alapján –  akkor is bejelenthetik az új szabályok hatálybalépését követő 75 napon  belül, vagyis legkésőbb 2018. november 8. napjáig az adóhatósághoz, ha  egyébként a korábbi részesedésszerzésüket nem jelentették be. Így, ha az  adózó egy belföldi jogszabályok alapján létrejött jogi személyben vagy  külföldi személyben elsőként megszerzett részesedését nem jelentette be,  és 2018-ban ugyanebben a személyben további részesedést szerzett, akkor  e további részesedést a fenti határidőn belül bejelentheti az  adóhatósághoz akkor is, ha egyébként az annak megszerzésétől számított  75 nap már eltelt.
A Módosító tv. rendelkezése alapján az ellenőrzött külföldi társaságban  fennálló részesedések mellett a határozatlan futamidejű befektetési alap  által kibocsátott befektetési jegyek sem kezelhetőek bejelentett  részesedésként a társasági adóalap megállapítása során.
A Módosító tv. könnyítéseként az átalakulással, egyesüléssel,  szétválással érintett, korábban már bejelentett részesedéseket az  átalakulás, egyesülés, szétválás miatt nem kell ismételten bejelenteni.  Ezáltal már nem az az eset mentesül az ismételt bejelentés alól, amikor  az átalakuló, egyesülő, szétváló társaságnak van bejelentett  részesedése, hanem az is, ha a korábbi tulajdonos szerez az átalakuló,  egyesülő, szétváló társaságban részesedést. Ehhez kapcsolódóan  rögzítésre kerül, hogy az egy éves tartási idő szempontjából az  átalakulás, egyesülés, szétválás miatti kivezetés nem szakítja meg a  tartási idő folyamatosságát.
A bejelentett részesedés egyéb szabályai tekintetében nincs változás,  így például továbbra sem kell új bejelentést tenni abban az esetben, ha a  korábban már bejelentett részesedés értékének százalékos mértéke nem  változik, viszont a részesedés értéke növekszik. A bejelentésre nyitva  álló jogvesztő határidő pedig továbbra is a szerzést követő 75 nap.
Lásd: Tao törvény 4. § 5. pont
Hatályos: 2018. augusztus 25. napjától
Lásd: Tao törvény 7. § (1) bekezdés dz) pont
Hatályos: 2018. július 26. napjától
A korai fázisú vállalkozásokba történő befektetés kedvezményének pontosítása
A Tao törvény kiegészül a korai fázisú vállalkozásokban történő  részesedés-szerzés kedvezménye kapcsán egy olyan rendelkezéssel, mely  meghatározza, hogy hogyan alakul az adóalap-csökkentés, ha a részesedés a  kedvezmény érvényesítésére nyitva álló időszakon belül részben  kivezetésre kerül vagy annak vonatkozásában értékvesztést számolnak el.  Ennek megfelelően amellett, hogy a kivezetés adóévében alkalmazni kell a  kétszeres növelő tételt, a csökkentő tétel alkalmazása folytatható a  kivezetést, az értékvesztés elszámolását követő adóévekben, azzal, hogy a  csökkentés összegét a részbeni kivezetés, értékvesztés miatt módosított  értékre figyelemmel kell megállapítani.
Lásd: Tao törvény 7. § (8e) bekezdés
Hatályos: 2019. január 1. napjától
A Tao törvény hatályos rendelkezése alapján az adózás előtti eredmény  csökkentéseként igénybevett kedvezmény kétszeresével kell növelni az  adózás előtti eredményt, ha az adózó a korai fázisú vállalkozásban  fennálló részesedését a részesedésszerzés adóévét követő harmadik adóév  végéig bármilyen jogcímen – az átalakulás, egyesülés, szétválás miatti  kivezetést kivéve – kivezeti, részben kivezeti. A Módosító tv. szerint a  kedvezményezett eszközátruházás, kedvezményezett részesedéscsere is  kivételt jelent az adózás előtti eredmény növelésének kötelezettsége  alól.
Lásd: Tao törvény 8. § (1) bekezdés g) pont
Hatályos: 2019. január 1. napjától
A Tao törvény hatályos rendelkezése alapján a korai fázisú  vállalkozásokba történő befektetések esetében az egy vállalkozásra  tekintettel érvényesíthető kedvezményi összeg adóévenként legfeljebb 20  millió forint. A Módosító tv. pontosítása szerint a 20 millió forintot  adóévenként és korai fázisú vállalkozásonként kell figyelembe venni,  tehát a befektetéseket a korlát szempontjából nem kell összevonni.
Lásd: Tao törvény 7. § (1) bekezdés m) pont
Hatályos: 2019. január 1. napjától
Az ellenőrzés, önellenőrzés és az adóalap korrekció
Az adóellenőrzéshez, önellenőrzéshez kapcsolódó adóalap-korrekciós  tételek célja, hogy a számviteli törvény szerint az adóévi eredményben  elszámolt nem jelentős összegű hibahatásokat semlegesítsék, hiszen azok  korábbi adóalapot érintenek, melyet az adózó az Art. szerinti  önellenőrzés során helyesbít. A számviteli önellenőrzés azonban nem  feltétlenül jelenti, hogy az Art. szerinti önellenőrzés is megvalósul.  Amennyiben a számviteli önellenőrzés nem von maga után Art. szerinti  önellenőrzést (például elévülés miatt), akkor az adóalap-korrekciós  tételek alkalmazása következtében sem a tárgyévi adóalapban nem jelenik  meg a hibahatás, sem a korábbi adóévek adóalapjában nem jelenik meg az  Art. szerinti önellenőrzés hiánya miatt. Ezzel összefüggésben a Módosító  tv. arról gondoskodik, hogy az önellenőrzéshez kapcsolódó  adóalap-korrekciós tételek csak akkor legyenek alkalmazhatóak, ha az  adóigazgatási rendtartásról, illetve az adózás rendjéről szóló törvény  szerinti önellenőrzés történik.
Lásd: Tao törvény 7. § (1) bekezdés u) pont, 8. § (1) bekezdés p) pont
Hatályos: 2019. január 1. napjától
Adófelajánláskor nem kell vizsgálni az adótartozás mértékét
A Módosító tv. alapján az adminisztráció egyszerűsítése érdekében az  adófelajánlás iránti nyilatkozat megtételekor nem kell vizsgálni az  adótartozás mértékét. Ilyen módon az adótartozás 100 ezer forintot  meghaladó mértékének vizsgálatára csak az adófelajánlás összegének  kiutalásakor kerül sor, és az ilyen mértékű adótartozás a jövőben is az  adófelajánlás akadályát jelenti.
Lásd: Tao törvény 24/A. § (10) bekezdés
Hatálytalan: 2018. július 26. napjától
Megszűnik az adókedvezmények önellenőrzéssel való érvényesítésére vonatkozó tilalom
Az Art. önellenőrzésre vonatkozó szabályaihoz történő igazodás  érdekében megszűnik a Tao törvényben az adókedvezmények önellenőrzéssel  történő érvényesítésére vonatkozó tilalom.
Lásd: Tao törvény 29/D. § (11) bekezdés, (16) bekezdés
Hatálytalan: 2018. július 26. napjától
Az összefoglalót készítette
dr. Teszéri-Rácz Ildikó
adójogi szakjogász, adószakértő.
Forrás: adopraxis.hu